vasael.ir

کد خبر: ۱۲۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷ - 07 March 2019
دبیر ستاد احیای امر به معروف ونهی ازمنکر:

گفت و گو| درمان فساد وابسته به امر به معروف و نهی از منکر مسئولین است

وسائل ـ حجت الاسلام جلیل محبی با بیان اینکه راه مسدود کردن فساد در جمهوری اسلامی نظارت عمومی و امر به معروف و نهی از منکر است، از آغاز به کار کمپین پذیرش امر به معروف و نهی از منکر مسئولین خبر داد.

به گزارش وسائل، ششمین مجمع دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردمی صبح امروز در محل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام دارابی، رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان تبلیغات اسلامی در این همایش گفت: سازمان تبلیغات به عنوان یک قرارگاه فرهنگی با توجه به کارآمدترین شیوه تعامل اجتماعی یعنی امر به معروف و نهی از منکر، در فصل جدید مدیریت خود بر مسئله امر به معروف و نهی از منکر اهتمام دارد.

وی ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی با توجه به شبکه روحانیون خود که ۵۵۰۰ روحانی مستقر در مناطق محروم به تبلیغ دین مشغول هستند، در موضوعات اجتماعی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی و… تلاش فاخری را از خود نشان داده است.

وی افزود: ما ۹۴ هزار هیئت مذهبی داریم که این هیئت‌ها علاوه بر ورود به مسئله سبک زندگی در حوزه اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی هم فعال هستند. سازمان تبلیغات اسلامی افتخار دارد در ساحت تبلیغ سنتی و فضای مجازی گام‌های مهمی را بردارد.

 

راه مسدود کردن فساد در جمهوری اسلامی نظارت عمومی و امر به معروف و نهی از منکر است

حجت الاسلام جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این همایش گفت: من و آقای قمی کمپینی را با هم تشکیل دادیم و آن توجه به امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به خودمان است. ما این مسئله را از خودمان آغاز می‌کنیم و آماده شنیدن امر به معروف و نهی از منکر مردم هستیم.

وی ادامه داد: بنای ما اولویت دهی به امر به معروف و نهی از منکر به مسئولین است. نه اینکه خودمان امر به معروف و نهی از منکر بکنیم. بلکه باید فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر مسئولین را در میان مردم با کار فرهنگی فراگیر کنیم. مردم باید بفهمند که صاحب این حکومت اند. مردم باید این را لمس کنند.

وی افزود: وظایفی که قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید انجام دهند را می‌خواهیم به گردن مردم بیندازیم که وظیفه دستگاه‌ها بوده است.

محبی گفت: اولویت اول ستاد، جا انداختن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر مسئولین است و در قدم بعدی اولویت ما فرهنگ مسئولیت پذیری مردم است. ما نباید امر به معروف و نهی از منکر مردم را بی پاسخ بگذاریم و باید آن را تشویق کنیم.

وی ادامه داد: دعواهای میان مردم و حاکمیت به خاطر همین است که در پذیرش امر به معروف و نهی از منکر که از سوی مردم به ما می‌شود با شفقت و مهربانی با مردم رفتار نکردیم. امر به معروف و نهی از منکر نباید به جناح بندی‌های سیاسی تبدیل شود.

وی افزود: ما از سایر مسئولین دعوت می‌کنیم که به این کمپین بپیوندند. ما سازوکاری را باید طراحی کنیم که از طریق آن مردم بتوانند ما را امر به معروف و نهی از منکر کنند.

حجت الاسلام محبی گفت: ما تقسیم بندی شکلی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر را از بین بردیم و یک تقسیم بندی محتوایی به وجود آوردیم. دو معاونت اجتماعی و مطالبه گری و همچنین فرهنگ سازی و رسانه تشکیل دادیم. هدف این دو معاونت این است که مردم نسبت به هم حساسیت مثبت داشته باشند. می‌خواهیم کاری کنیم که مردم نسبت به حاکمیت دارای حساسیت باشند که در غیر این صورت جامعه مثل مرداب می‌شود و فساد فراگیر می‌شود.

 

وی ادامه داد: روایت می‌فرماید یا باید امر به معروف و نهی از منکر کنید یا باید بپذیرید اشرار بر شما غلبه بکنند. اگر مسئولین فاسد باشند بطن مردم و جامعه فاسد می‌شود. آقای جوادی آملی فرمودند ظاهر مردم باطن مسئولین جمهوری اسلامی است. شما اگر مسئولین را با امر به معروف و نهی از منکر درست کنید، مردم نیز اصلاح می‌شوند. امر به معروف و نهی از منکر مردم در روایات مصداق کمی دارد.

وی افزود: کار امام حسین در راستای امر به معروف و نهی از منکر بود که در مقابل حاکمیت وقت شکل گرفت. راه مسدود کردن فساد در جمهوری اسلامی نظارت عمومی و امر به معروف و نهی از منکر است که مقدمه آن شفافیت است.

محبی گفت: کار اصلی اعضای این مجمع این است که شما باید در کنار مردم بایستید. فساد باید ریشه‌ای درمان شود و این وابسته به امر به معروف و نهی از منکر مسئولین است. امر به معروف و نهی از منکر کردن از روزی من و شما کم نمی‌کند. این را باید جا بیاندازیم. نباید از امر به معروف و نهی از منکر ترسید. وظیفه شما این است که لکنت زبان را از مردم بگیرید که آنها به راحتی امر به معروف و نهی از منکر کنند. امیرالمومنین فرمود جهاد چند شاخه دارد که یکی از آنها امر به معروف و نهی از منکر است.

وی ادامه داد: اگر به حاکمیت نرسیم، فساد خود را فراگیر می‌کند، ما مسئول اصلاح حاکمیت هستیم، اگر حاکمیت درست شود مردم برای آن جان می‌دهند. اگر فساد دامن‌گیر حکومت شود، جمهوری اسلامی از بین می‌رود. غرب نمی‌تواند جمهوری اسلامی را ساقط کند، اما فساد می‌تواند. امر به معروف و نهی از منکر مسئولین باید فرهنگ مردم شود. این برنامه ستاد در مدیریت جدید است. باید روش درست تذکر دادن را به مردم یاد دهیم. تکرار واژه امر به معروف و نهی از منکر در همایش‌های مختلف دردی درمان نمی‌کند، باید این کار را به صورت عملی انجام دهیم.

 

امر به معروف و نهی از منکر پناهگاهی برای همه احکام است

آیت الله صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز در این نشست گفت: مسئله امر به معروف و نهی از منکر را باید تکرار کرد. بر حسب آیات قرآن در سوره لقمان حکمت‌هایی که لقمان در اختیار فرزندش می‌گذارد، «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنکَرِ» است. این نشان می‌دهد که امر به معروف و نهی از منکر، امری است ریشه دار در تاریخ. همچنین در آیات دیگری خدا علمای یهود را به خاطر عدم امر به معروف و نهی از منکر مذمت می‌کند.

وی ادامه داد: صفاتی که از پیامبر در کتب آسمانی پیامبران سلف آمده یکی امی بودن و یکی امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

وی افزود: اگر امر به معروف و نهی از منکر بود، ما امروز رانت خواری نداشتیم، جامعه ساکت و بی تفاوت مبتلا به سلطنت افرادی می‌شود که به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنند. نکته دیگر در مورد بی تفاوت بودن در مسئله امر به معروف و نهی از منکر این است که خدا دیگر حرف شما را نمی‌شنود.

آیت الله صدیقی گفت: اگر هدف ما راضی کردن مردم باشد هیچوقت راضی نمی‌شوند، اما اگر به تکلیف عمل کردیم و به دنبال راضی کردن خدا باشیم، آن‌وقت شرایط متفاوت می‌شود.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر پناهگاهی برای همه احکام است. امر به معروف و نهی از منکر در عرض نماز، جهاد و… نیست بلکه همه آنها را به پا می‌کند. اگر نماز ستون دین است، امر به معروف و نهی از منکر زیربنا و شالوده نماز است.

وی ادامه داد: لبه تیز امر به معروف و نهی از منکر قدرت‌ها و کانون‌هایی هستند که منشأ عوارض در جامعه می‌شوند. امام حسین دید یک حکومت منشأ همه خرابی هاست لذا اقدام به امر به معروف و نهی از منکر کرد.

آیت الله صدیقی گفت: حضرت زهرا فرمود امر به معروف و نهی از منکر مصلحتی برای عامه مردم است. رشته‌ای است که مصالح عموم را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: فضایی باید به وجود آورد که اهل منکر جرأت انجام منکر نداشته باشند. وقتی امام آمد اشرافیت تحقیر شد و امر به معروف و نهی از منکر عملی را امام به ما یاد داد. اشرافیت جز ننگ دنیا و خسارت آخرت هیچ چیز نیست.

وی در پایان گفت: قانون شکنی یکی از مسائلی است که قبح آن باید عمومی شود. خیلی از مسئولین تاکنون به قانون تن نداده‌اند. باید فضا را سالم سازی کرد. باید با در نظر گرفتن شرایط امر به معروف و نهی از منکر با همه گناه ریز و درشتی مقابله کرد./422/ مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۲ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۹:۲۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۶:۱۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۳
غروب آفتاب
۱۹:۵۹:۴۲
اذان مغرب
۲۰:۱۸:۱۳